Hajóválasztás - dbbetetohajo

Tartalomhoz ugrás
Hajóválasztás segédlet

Milyen hajótípust ajánlanék én mint horgász és modellező......
ezt a kérdést teszi fel a horgász amikor eldöntötte belevág egy etetőhajó vásárlásába.
Természetesen tökéletes mindenre megfelelő hajó nincs, mint ahogy minden halra jó felszerelés sincs. Ezt be kell látnia egy horgásznak, ha etetőhajót választ.
A hajó lehet Katamarán vagy V aljú mindkettő megfelel a célnak de nagy különbség a sebességben behordó kapacitásban van.
A katamarán elderezés rendkívül stabil és jól terhelhető, alacsony súlypontúra építhető és nagy térfogatú, olcsóbb hajó.
V hajó gyors. kevésbé stabil úszású, természetesen lassan is használható, de úszási, kormányozhatósági előnyei a sebességgel lesznek igazán érezhetők. Nagytöbbségben egy kamrás egy szerelék behúzására alkalmas költségesebb hajó.
Szintén fontos a választásnál, a megbízható szervízháttér, mert mint minden eszközünk az etetőhajó is igényel karbantartást javítást, s ha vásárlás után a gyártó nem vagy csak nehezen elérhető, gondjaink lehetnek a javítással.
Amennyiben a gyártó kiléte és aktivitása megfelelő, bátran választhatunk kínálatából hisz tudjuk legjobban valószínűleg az ért hozzá, aki kitalálta azt a tipust.

Hajtáslánc  
Lehet szénkefés brushed, vagy szénkefe nélküli bruschless motorral ellátott, itt a modernebb technológia ahogy a kézi kisgépeknél is látjuk, a brushless motor, ami igaz költségesebb, de előnyei nem elvanyagólhatók. Nő a teljesítmény, üzemidő, viszont a költsége is nagyobb.
Nem szabad viszont megfeledkezni a jól bevált brushed motorról sem, miért is? Nagyon megbízható bevált és igazi szétzúzhatatlan darab, volt ami teljesen korrodált volt, a beázás miatt és még mindig gond nélkül működött. Pályafutásom alatt a meghibásodási arány 0.2% körül mozgott, ami nem biztos hogy garantálható egy brusless motornál is.
Természetesen mi mindkét verzióban rendelhető hajtásláncot biztosítunk a vevőinknek.

Kormányzás
Itt is többféle megoldás lehet de a legelterjedtebb a kormánylapátos és a két motoros.
Melyik a jobb kérdés felmerül a válasz mindkettő ha jól működik. De mégis melyiket válasszam?
Leírom a tulajdonságokat és rábízom önre a választást.
A két motoros dupla meghajtás, magasabb fogyasztás és dupla hiba lehetőség. Előny az egyszerűbb technika és rövidebb tönkcső. Alacsonyabb könnyebben védhető csiga, viszont ha az egyik oldal hínárt fog vagy hibás lesz csak körbe-körbe megy nem lehet kivezetni.
Az egy motoros technikailag egyszerűbb kormánylapát akár az igazi hajózásban jól bevált hagyományos módszer. Fogyasztása az egy hajtáslánc miatt arányaiban nézve kevesebb. Hátránya az egyik irányba mindig egy kicsit jobban kanyarodik, kiálló kormánylapát esetleg sérülhet, hosszabb hajtáslánc.

Irányítás  
Ami nagyon fontos, ma már szinte kizárólag 2.4ghz rendszert használnak ami ez EU-ban elfogadott, erre a célra használható szabad frekvencia. Itt lehet több csatornánk és különféle irányítási metódusok, ebben nagy okosság nincs mindenki a saját kezéhez kell hogy szabja a különböző funkciókat. Minőségibb távirányító választása természetesen nem hátrány de a gyakorlati tapasztalat az hogy az olcsóbb sem feltétlenül rossz. Hatótáv ami mindig nagy kérdés az EU-ban szabályozott a rádió kimenő teljesítménye. Tehát a hatótáv is elméletileg azonos lenne ha nem függne sok más tényezőktől. Ami lehet időjárás, rádiózavar, helyi adottságok, akkuk állapota stb.
Biztos hatótáv nincs de körülbelül az a 300m lehet a legtöbb esetben elérhető távolság.

Mit tegyek ha nem tudom irányítani?
Mint minden modellezőnek s ha etetőhajóról beszélünk akkor is csak a távirányításban bízva engedhetjük el a hajót. Mégis néha előfordul az irányíthatatlanság, ami nem feltétlenül műszaki hiba lehet csak. A legtöbbször előforduló gond az akkumulátorok lemerülése, mert ha nincs feszültség a hajó irányítása megváltozik, furcsán viselkedik nehezen irányítható akadozik.
Ilyenkor a legjobb megoldás ha várunk egy kicsit ha tehetjük akár pár percet is hogy az akku újra egy kicsit összeszedje magát. Utána lassú gázon egyenesen keveset kormányozva mielőbb hozzuk ki  a hajót.  
Előfordulhat nagy szél miatti nehézkes irányítás ahol az oldalszél miatt nehezebben irányítható össze vissza megy. Ilyenkor próbáljunk széllel szembe amennyire csak tudjuk vagy hátszéllel a legközelebb kerülni a parthoz, amennyiben nem tudjuk magunkhoz irányítani, kössünk ki máshol.
Mit tegyek ha semmi nem jött össze és bent-marad a hajó?  
Nyári hőségben vizet kedvelő ember egyszerűen beúszik és kihozza, de nem mindenhol célszerű megoldás meg a víz sem hívogató számunkra mindig.
Ilyenkor a hajó egyik egyszerű trükkel kihorgászhatjuk, ami lehet egy fenekező készség amit felvértezhetünk egy hármas horoggal vagy műcsalival. Ilyenkor próbáljunk túldobni a hajón és áthúzva rajta beakasztani a horgot a kamrába visszaengedve és megakasztva kihúzni a partra.
Amennyiben a motor egy kicsit forog még de ahhoz kevés hogy kijöjjön megpróbálhatunk egy úszós készségre ráhajtani és a csigával betekerve a zsinórt kihúzni a hajót.
Esetleg még megoldás lehet egy horgásztársunk etetőhajója is amivel tolhatjuk a part irányába.
S ha minden kötél szakad a folyás áramlat szél is segíthet nekünk, hátha a part felé viszi és valahol elérhetjük.  
Nagyon fontos a hajó névvel címmel telefonszámmal való ellátása amit mi díjmentesen megteszünk egy gravírozott matricával ha a kedves vásárló kéri.

Kapacitás  
Mindig próbáljunk a választás során a maximumra készülni de nem minden áron érdemes. Hisz a kapacitás nem annyira számít ha sűrűn behúzunk, viszont ha ritkán akkor már igen. Természetesen mindig kihat az akkuk állapotára a sűrűbb használat.  

Anyag
Miből is készülnek a hajók? Szintén többféle megoldás létezik egy test elkészítésére. A készítés folyamatát minden esetben az anyagválasztás határozza meg. Lehet üvegszálas epoxy vagy poliészter komposit, valamint lehet valamilyen műanyag amit vákuumformázással készítenek pl: abs.
Természetesen van még sokféle megoldás de én a piacon elterjedt hajótípusok anyagára gondolok.
Kompozit
Ha laminált hajótest ami szimpatikus számunkra ez nem meglepő, hisz akár csak az igazi hajók úgy a modell is készülhet sablonban laminálva. Lehet epoxy ami a legmodernebb kompoziranyag egyike, erős rugalmas és könnyen javítható. A poliészter gyantánál jóval drágább legalább az ötszörös különbség viszont megéri a végtermék miatt ami könnyebb erősebb lesz mintha poliészterből készülne.
S tudjuk minden gramm számít. Ezt megtanultam a repülőmodellezésben.
Poliészter test ami szintén egy hagyományos jól bevált technika hasonló tulajdonságokkal mint az epoxy csak nagyobb súly mellett tudja elérni. Természetesen mindkettő megfelel s jó hajótest építhető belőle.
Ami nagyon nagy előny még a javíthatóság ha sérül a test vagy eltörik, tökéletesen javítható festhető mondhatni meg sem látszik a szakszerű javítás.
Abs stb. vákuumozott testek
A laminált testek időigényes nem gépesíthető szakmai hozzáértést gyakorlatot igénylő gyártás felváltására, elterjedtek a vákuumozott testek. Előnye az egyszerű sokszorosítás amit a technológia garantál, szakmai tapasztalatot nem igényel inkább csak egyszeri beállítást és a darabok egyformák lesznek. Az anyaggal mindenki tisztában van és ismeri, az autóipar kedvelt anyaga pl. lökhárító. S ezzel el is jutottunk a hátrányához ami  a nehéz javítás. A vákuumozott testek nehezen festhetők újra és ha eltört akkor a gond nélküli eredeti állapotot mechanikailag is visszaállítani nehézkes.
A gyártónak mindenféleképp előnyös. A felhasználó meg eldöntheti mely technológia számára a szimpatikus. Az etetőanyag, csali bejuttatását nem befolyásolja.

Csúcstechnika a hajón
Kedvenc segédünket felszerelhetjük halradarral navigációs eszközökkel autópilot-tal, is ezek közül amit hasznosnak találok az a halradar gondolom nem kell részleteznem miért. Nagy segítségnek hiszik a horgászok a különböző navigációs eszközöket, ami tényleg segíthet de nem olyan dolog amit nem lehet más egyszerűbb módon megoldani. Mindenkinek van stopper az óráján, telefonján s az esetek nagy százalékában egyenes vonalban, haladunk a hajóval az etetés helyére. S más már nem is kell a pontos helymeghatározáshoz.
Elindítjuk a hajót a kívánt irányba ami megjegyezhető egy adott ponthoz viszonyítva. Haladunk egyenes vonalban adott teherrel s az órával merjük az időt, aminek legközelebb is annyinak kell lennie mint előtte. Tehát ha a sebesség azonos volt, az idő és az irány is megegyezett körülbelül ugyanarra a helyre találunk mint előtte.
Az autőpilot rendszert az ami szintén felesleges és veszélyes lehet s kezelése is bonyolult, meghibásodása esetén a hajó elvesztésével is könnyen járhat. Csak olyan horgásztársaknak ajánlott akik már egy kicsit jobban belemélyednének a modellezés részébe is az etetőhajózásnak.  

Kedves horgásztárs remélem sikerült kicsit összeszedni az információkat és a döntést megkönnyíteni.
Nem szeretném semmi esetre sem ha más gyártók termékét nem nézné meg, mint ahogy mi is úgy más ismert gyártók is törekszenek a tökéletességre.
Amiben mi biztosak vagyunk az az, hogy a hajóinkat folyamatosan fejlesszük és a horgászok visszajelzéseire támaszkodva, a legmegbízhatóbb eszközt kínáljuk a sporttársaknak.

Jó fogást.


Vissza a tartalomhoz